水道事業分野における公営と民営のパートナーシップの活用に関する調査(概要編訳) NAWC民営化研究報告より

 
THE NAWC (National Association of Water Compaines) PRIVATIZATION STUDY
 A SURVEY OF THE USE OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS IN THE DRINKING WATER UTILITIES SECTOR
作成者 Conducted by: The Hudson Institute
Sponsored by: National Association of Water Campanies
Translated by: BON
更新日 2000/09/27

EXECUTIVE SUMMARY
 
概要

Privatization of public facilities and services, particularly water systems, has become increasingly more popular in the United States. Investor-owned water utilities (IOUs) are financing, designing, constructing, buying and operating a growing number of drinking water facilities. Over the past several years, the pace of water industry privatizations has increased as a result of growing infrastructure investment requirements, shrinking local government financial resources, and regulatory compliance issues. These privatizations have included asset transfers, lease arrangements, outsource service contracts, and management contracts .

 米国では,特に水道事業において,既に公共機関やサービスを民営化することがいよいよ普通のことになってきた。投資家が所有する水道事業(IOU)が,水道事業体の財政を運営し,設計し,建設し,買収し,そして運用している事例数はうなぎのぼりである。ここ数年,水道業界の民営化は,インフラ投資の必要性,地方政府の財政力,そして法の整備の成果の範囲で進んできた。これらの民営化は,資産の移動,賃借契約(リース)の工夫,サービス契約の外注,経営の請負などをもたらしてきた。

Twenty-nine water privatizations serving over 3 million customers were evaluated in a study commissioned by the National Association of Water Companies and conducted by the Hudson Institute in 1998. These projects include all forms of privatization and are distributed across a broad population and geographic base (See following table).

 本研究では,1998年,NAWC(国家水道団体協議会)とHudson研究所への委託により,300万人の需要者に供給する29の民営化の事例が評価された。このプロジェクトは,すべての民営化形態を含んでおり,一般広報とや国家データベースに配布さた。(次表参照)

  Number of 
Projects
事業数
Connections
需要者数
Asset transfer 資本移動 9 180,850
Billing 料金徴収委託 2 31,500
Lease 賃借契約 4 25,300
Long-term contract 長期委託契約 3 156,700
Short-Term contract 短期委託契約 11 350,250
TOTAL 計 29 744,600

The data gathered on these arrangements provide valuable insight into the primary reasons for privatization and the solutions offered by the IOUs. The study also included an analysis of the historic role of IOUs in the water industry. This historical perspective demonstrates the long-term role IOUs have played in the development of the U.S. water industry.

 このような協定によって集められたデータによって,第1に民営化の必要な理由と,IOUによる解決策に関して効果的に検討できる。この研究では,水道業界におけるIOUの歴史的役割の分析も含んでいる。この,経緯の調査によって,米国の水道業界の発展においてIOUが果たしてきた長期的役割についても実証することができる。

PROBLEMS AT MUNICIPAL FACILITIES
 地方自治体の運営する事業の問題点

Financial issues and compliance with water quality standards were the primary reasons for privatization in twenty-eight of the twenty-nine projects.

 29の事業のうち28の事例では,民営化の第一の理由が,財政的な制約と水質基準の遵守であった。

Financial - A combination of delayed and deferred investment requirements and compliance costs associated with the Safe Drinking Water Act are placing substantial financial strains on water facilities. Cash flow problems and capital investment requirements were the most common financial considerations in the projects studied. Operating deficits prior to privatization and potential cost savings under private ownership or management were the principal cash flow drivers. The capital investment requirements were the result of antiquated facilities, insufficient maintenance and upgrade and repair needs.

 財政−資金の必要性に対する遅れや繰り延べと,安全飲料水行動指針に関連する規制遵守のコストの相乗によって,水道事業体は根本的な財務の逼迫に直面している。キャッシュフロー(手許現預金)の問題と資本投資の必要性は,調査した事業のうちでもっとも普遍的な財政的懸案事項であった。民営化に先立って歳入不足を制御することと,民間事業所有や運営による潜在的なコストの削減が,キャッシュフロー推進への最大の動機であった。資本投資が必要になったのは,老朽化した事業や不十分な維持管理と,その向上や修繕の需要の結果であった。

Compliance - Standards compliance problems are closely related to these financial issues. Forty-one percent of facilities studied were out of compliance prior to privatization. With an aging infrastructure and compliance costs associated with the SDWA, a growing number of facilities are looking to the private sector for operating expertise and financial solutions to compliance issues.

 遵守−規準遵守の問題は先の財政問題に匹敵する。研究したうち41%の事業は民営化する以前に基準を超過していた。老朽化する設備とSDWAに関連する規制遵守コストを抱え,民間部門に維持管理の熟練技能と基準遵守に関する財政的問題解決を探し求める事業体が増加しつつある。

SOLUTIONS REALIZED FROM PRIVATIZATION 
 民営化によって実現する問題解決

These water projects also identified a number of solutions produced by the privatization arrangements. They included: additional capital investment resources; improved operating efficiencies; compliance with drinking water standards; control of rate increases' and improved customer service.

 ここに示す水道事業プロジェクトは,民営化の工夫によってもたらされた問題解決の例と認められるものである。ここには,「投下資本の積み増し」「運転効率の改善」「水質基準の遵守」「料金上昇の制御」「需要者へのサービスの向上」などがある。

Capital investment resources - The projects studied highlight the growing capital investment requirements in the water industry. Nearly one half of the municipalities decided to privatize as a result of unmet investment requirements and ongoing operating deficits. IOUs have played a major role in meeting these infrastructure financing needs by investing $55.3 million in facilities paying $34.6 million in concession fees and acquiring assets valued at $536.6 million. Financial details about these projects are shown in the following table. 

設備投資の原資確保−研究事例では,水道業界における設備投資の必要性の増加に焦点をあてて研究した。約半数の公営事業が,設備投資や維持管理費の不足の結果,民営化を決断している。IOUはこれらの設備投資需要に応え,営業委託報奨金としての事業体支出34.6百万ドルと536.6百万ドル相当価値の資本金を得て,55.3百万ドルを投下するなど大きな役割を果たした。これらの事業の財務詳細については以下の表に示すとおりである。

  Number of Projects
事業数
Annual Fee
年賦金
Concession Fee
営業委託報奨金
Transfer Fee
資本(転換)金
Capital Expenditures
資本支出
Asset transfer
資本移動
9 - - $536,000,000 $37,800,000
Billing
料金徴収委託
2 $46,800 - - $25,000
Lease
賃借契約
4 $845,000 $30,800,000 - $417,500,000
Long-term contract  長期委託契約 3 $75,000 $1,250,000 - -
Short-Term contract
短期委託契約
11 $26,852,800 $2,500,000 - -
TOTAL
29 $27,818,800 $34,550,000 $536,000,000 $55,325,000

Improved operating efficiencies - Tight government fiscal conditions and taxpayer's demands for higher levels of service are pressuring governments to increase efficiency. A growing number of municipalities are looking to the private sector to share risks, rewards and responsibilities in providing water service. Five projects indicated major cost savings following privatization with reductions ranging from 10 percent to 40 percent. 

運用効率の向上−政府の歳入状況と,納税者の高いサービスへの要望に関する厳しい要求は,政府に対して効率の増大に対して圧力をかけている。このため,水供給において,民間部門にリスク,報酬と責任の分担を求める地方自治体は増加しつつある。5つの事業において,民営化により10%から40%の大幅なコストダウンができたことを明らかにしている。

Standards compliance - With an aging infrastructure base and limited operational resources or expertise, government-owned utilities are relying on IOUs for operating expertise and the capital required to bring facilities back in compliance. As a result of the significant investment to repair or upgrade facilities and the application of advanced operating systems and processes, all 12 facilities that were privatized were in compliance within one year after privatization. 

基準の遵守−老朽化する設備基盤や限られた運営資源や経験のもと,政府所有の水道事業は経験豊かな維持手法や基準を遵守できる事業に回帰するための投資についてIOUに頼りつつある。事業の修繕や改良,新しい制御システムやプロセスの適用における重要な資本投下結果,民営化された12の事業体すべてが民営化されてから1年のうちに基準を遵守できるようになった。

  Projects Out Of Compliance
 Before Privatization
民営化前に水質基準を
超過していた事業
Projects Out Of Compliance
 After Privatization
民営化後に水質基準を
超過した事業
Asset transfer 資本移動 5 0
Billing 料金徴収委託 - 0
Lease 賃借契約 3 0
Con-Ops (長短)契約 4 0
TOTAL 計 12 0

Controlling rate increases - A number of facilities were facing major rate increases as a result of infrastructure investment requirements and operating inefficiencies. 10 percent to 50 percent rate increases were being contemplated, and in some cases the municipality had recently doubled rates to finance capital investments. Many of the IOUs in this study have been able to reduce and in some cases eliminate anticipated rate increases. 

料金の高騰の制御−水道施設への投資の必要や制御の非効率の結果,多くの事業体が大幅な料金値上げに直面していた。10%から50%の料金値上げが見込まれていたが,いくつかのケースでは,自治体が直前に投資のために料金を倍増したばかりであった。本研究でとりあげたIOUの多くが予定していた料金値上げ幅を圧縮,いくつかのケースでは撤回することができた。

Improved customer service - The private sector is also able to integrate municipally operated customer service functions into IOU systems and processes. This has resulted in significant customer service improvements. IOUs have the ability to provide a higher level of service with a lower cost structure by integrating customer service functions such as call-in centers, billing and collections into parent company systems.

需要者サービスの改善−民間部門であれば,公共部門が行っていた顧客サービスの役割をIOUのシステムやプロセスに統合することもできる。この結果,明らかな顧客サービスの向上がもたらされた。IOUは,電話受付センター(Call-in center),料金徴収委託,親会社のシステムを利用した徴収のように,統合された顧客対応部門を構築することで,それまでよりも低コストな構造で高いサービスを提供する能力を有している。

IOUs have played an important role in the development of the U.S. water industry. The twenty-nine projects studied in the following report quantify the solutions provided by these private sector organizations. 

 IOUは米国の水道業界の発展において重要な役割を果たしてきた。以下の報告において研究されているこの29のプロジェクトは,これら民間部門の機構によって提供される問題解決手法の効果を定量化してくれる。


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