SSETI Express 打ち上げ成功


● (No.456) SSETI Express 打ち上げ成功 (2005年10月27日)
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本日(10/27)  06:52 UTC (日本時間 15時52分)、予定どおり SSETI が打ち上げに
成功した模様です。 すでにオーストリアの某局により、SSETI からの信号を受信
したという報告がされています。

> kpc9612: fm SSETI1 to UI ctl UI pid=F0(Text) len 63 
> 0000  *.8www.sseti.net * SSETI-Express........)
> ........%Gi??.%@8.%Gi??.%@..F..i.`C
> kpc9612: fm SSETI1 to UI ctl UI pid=F0(Text) len 63 
> 0000  *.8www.sseti.net * SSETI-Express..|..3..)
> .....%Gi??i??.%@O.|.%Gi??.%@...q..{.`C


自局においても、日本時間 21時10分〜21時19分にかけ、SSETI からの信号を受信
しました。(下記) 18秒毎にバーストビーコンを発信していました。

JE9PEL/1 脇田 received:
SSETI
Oct 27, 2005
12:10-12:19 UTC
21:10-21:19 JST
437.250 MHz
9600 bps FSK
7 max elevation

SSETI1>UI [10/27/05  21:14:50] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:15:26] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:15:44] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:16:20] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:16:38] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:17:14] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:17:32] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:18:08] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....
SSETI1>UI [10/27/05  21:18:26] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express.....


SSETI 初期軌道要素
1 288XXU 0503XC   05300.28641000 -.00000001  00000-0  10000-4 0    16
2 288XX  98.1900 197.1500 0001920   0.0000  50.5000 14.60850000 00017


衛星        開発国   ダウンリンク   モード            コールサイン
------------------------------------------------------------------
SSETI       EU        437.250       9600 FSK AX.25    SSETI1
                     2401.835       38K4 FSK AX.25
                                    or U/S FM Voice
XI-V        Japan     437.465       CW TLM
                      437.345       1200 AFSK AX.25   JQ1YGW
UWE-1       Germany   437.505       1200 AFSK AX.25   DP0UWE
NCUBE-2     Norway    437.305       9600 FSK AX.25    LA1CUB
                     2407.250       9600 FSK AX.25    LA1CUB

参照 http://www.asahi-net.or.jp/~ei7m-wkt/numbr451.htm



10月27日 06:52UTC (日本時間 15時52分) に打ち上げ成功した SSETI Express は
その日の夜(UTC) まで、437.250MHz (9600 bps FSK) において テレメトリを送信
していましたが、本日(10/29)に至るまで、その送信がストップしています。

管制局によると、衛星の電源事情によるもので、明日(10/30)午前(UTC) のパスで
Sバンドによるリカバリーを試みるそうです。 もしそれがうまくいかない場合は、

If it does not recover then it will be a sad end to wonderful mission.

だそうですが、次のようにも広報しています。

It is NOT "end of mission"!. We are still working hard and hopeful.


SSETI は、"OBJECT D" で追尾できるという情報が入ってきました。
軌道要素は現時点で、NORAD よりも Space_Track の方が最新です。

OBJECT D
1 28893U 05043D   05301.71605503  .00000433  00000-0  10000-3 0   128
2 28893 098.1760 198.4054 0015681 166.4860 193.6316 14.59904812   211

http://www.space-track.org/perl/login.pl
http://www.celestrak.com/NORAD/elements/


[訂正]
Sat.    Beacon   Mode         Callsign
--------------------------------------
SSETI   437.250  9600bd FSK   SSETI1
SSETI  2401.835  38K4   FSK
XI-V    437.465  1200bd CW
XI-V    437.345  1200bd AFSK  JQ1YGW
UWE-1   437.505  1200bd AFSK  DP0UWE
NCUBE2  437.305  9600bd FSK   LA1CUB
NCUBE2 2407.250  9600bd FSK   LA1CUB
RS-25   435.325  CW

http://www.asahi-net.or.jp/~ei7m-wkt/satslisj.htm


OBJECT に関して、10月31日現在 次のように思えます。

OBJECT A = RS-25 (Mozhayets-5)
OBJECT D = SSETI
OBJECT E = UWE-1
OBJECT F = XI-V

または、

OBJECT A = RS-25 (Mozhayets-5)
OBJECT C = UWE-1
OBJECT E = SSETI
OBJECT F = XI-V


SSETI に同乗していたアマチュア衛星に、もう一つドイツの衛星があるという
未広報の情報が入ってきました。

RS-25 (Mozhayets-5) の外部にあるペイロードアダプターに、RUBIN-5 が固定
されていて、さらにその中にアマチュア衛星SAFIR-S が含まれている、という
ことです。

このペイロードは 今週一杯(2005, 10/31~)の運用予定で、2.4GHz 9k6 なので
受信可能だと思います。軌道要素は OBJECT A で大丈夫でしょう。

 Sat.    Beacon  Mode              Callsign
SAFIR-S  2401.9  9600bd FSK AX.25  DP1AIS
SAFIR-S  2401.9  FM Speech 15 sec  DP1AIS

                                                                            bottom top

JA0CQP 小松氏 wrote:
Subject: SSET Express,危篤状態に
Date: 2005年11月1日 3:26

みなさま、
10月27日に打ち上げられた SSETI Express が、危篤状態になった
旨がプロジェクトマネージャーから発表になりました。

詳しくは10月31日の amsat-bb, SSETI Express Power Problems
の通りです。

ヘッドラインは…

衛星に搭載されている電源に問題が発生した為、衛星は動作不能に
陥りました。 このため管制センターは"待機状態"になっています。
衛星の機能回復に向けての努力は続けられていますが、望みは非常に
小さいと言わざるを得ない状態です。
----
AO-40といい今回の衛星といい、電源周りの問題がクローズアップ
されています。


《参考》

Subject: SSETI Express Power Problems
From: GRAHAM SHIRVILLE
Date: 2005, 10.31 23:55

Here is a report that has just been issued by
the SSETI Express Project Manager.
It gives the latest up-to-date situation regarding
the satellite.
73 Graham++++++++++++++++++++++++++

The SSETI Express student microsatellite mission has been a remarkable
success, achieving its two first mission objectives and a number of
important milestones. Due to a failure in the electrical power system
on board the spacecraft is inoperable and mission control is on "standby".
There is a small but significant possibility of recovery, the likelihood
of which is being ascertained by ongoing testing. The educational goals of
the project continue to be met by the student teams who are still working
hard to analyse and understand all available data, such that the lessons
learned can be applied to future missions.

Detailed statement:

Despite the brevity of the initial mission a number of important milestones
were achieved:

1) Objective 1 is fulfilled: Reaching the launch pad after progressing
through the challenging and rigorous acceptance process is a major
milestone demonstrating the capability and applicability of the SSETI
Programme itself and all of the student teams involved.

2) Objective 2 is fulfilled: All evidence suggests that the three Cubesat
passengers were successfully deployed into orbit by SSETI Express, and were
hence able to begin their own independent missions. The Cubesats Xi-V and
UWE-1 are alive and well, the status of NCube-2 has yet to be confirmed.

3) SSETI Express booted up in orbit and transmitted its first data back to
earth precisely on schedule. This data was received and decoded by the
primary groundstation and several others. This confirmed that SSETI Express
survived its journey into space and was successfully separated from the
launcher.

4) The primary groundstation established reliable two-way communication
with SSETI Express. This was a remarkable achievement further demonstrating
the capability of the SSETI Programme and all the students involved.

5) A significant amount of house-keeping data was downloaded from the
spacecraft, allowing for a detailed analysis of the situation on board.
This also involved the global network of radio amateurs, who have given
us invaluable support and additional data during this mission.

The problem:

6) In order to ensure the safety of the other spacecraft on the same launch
vehicle, SSETI Express remained inactive and coasted for 65 minutes before
deploying the three Cubesat passengers.

7) During this time all the energy gathered by the solar panels was to be
dissipated within the spacecraft. Evidence strongly suggests that this
dissipation system failed by fusing on, therefore not allowing any energy
to charge the spacecraft batteries.

8) The battery charge steadily declined during the mission, causing the
spacecraft to enter safe mode after approximately 6.5 hours, and
eventually shutting it down altogether.

The outlook:

9) Careful analysis of the data received, coupled with ground-based
computer simulations and hardware tests, strongly support the proposed
theory of a specific component failure in the excess power dissipation
system.

10) Ground-based hardware tests confirm the possibility of a further
failure mode of the specific component, which would allow the batteries
to charge and the spacecraft to operate once again.

11) Testing is ongoing to ascertain the specific likelihood of (10),
and to investigate other possible alternative explanations.

12) Given that the spacecraft is currently inoperable, the mission cannot
continue as planned. It is therefore on indefinite "standby", pending the
technical possibility of re-activation of the spacecraft, as in (10).

13) The team remain hopeful and vigilant. The primary groundstation and
mission control centre are being configured for autonomous monitoring of
the spacecraft, such that if it reactivates the team will be immediately
alerted and ready to resume the mission.

14) The educational goals of the mission continue to be met daily as
we try to analyse and understand the events since the launch.

Neil Melville - Project Manager
                                                                            bottom top


JE9PEL/1 脇田 訳:
先日 11月1日付けの ARRLアマチュア無線ニュースの翻訳をします。
http://www.arrl.org/

SSETI Express チーム トラブル解決に向け "期待" (Nov 1, 2005)

管制局は、SSETI (Student Space Exploration and Technology Initiative)
Express 学生衛星の機能動作が元に戻るように努力を続けている。 10月27日
にロシアから宇宙に打ち上げられた衛星は、約5周回の後に機能停止した。
テレメトリは電力問題を示していた。"コンピュータ上の電源電力システムの
失敗のために衛星を運用できず、ミッション制御はスタンバイのままだ"、と
SSETI Express プロジェクトマネージャーの Neil Melville 氏は述べた。
また、"試験を続けることによって確かめられる見込みは小さいが、復旧の可
能性には重要なこと" とも述べた。 ESA (European Space Agency, 欧州宇宙
機構) と SSETI協会は、世界中のアマチュア無線家に、適切なパスの時刻に
437.250 MHz で送信される信号の受信を試みてほしいと依頼している。 この
信号は、18秒毎の 9k6 データの短いバーストか、あるいは 30秒毎の パルス
テレメトリのバーストである。 打ち上げキャンペーンのデイリーレポートを
Web 上で投稿している E-メールには、SSETI Express Mission Control につ
いて詳しく述べている。Melville 氏は、チームには "期待と危機" があると
述べた。SERACC テレメトリソフトウェアと 9k6信号のいくつかのオーディオ
ファイルは、ESA SSETI Express の Webページ上で入手できる。AMSAT-UK と
AMSAT-NA の Webサイトには、他の情報がある。 SSETI Express Webサイトに
は、さらに詳しい情報がある。 さらに AMSAT-NA は、SSETI Express の打ち
上げ後、数時間は通信が成功していたこと、そして相乗り CubeSat の二つの
UWE-1 と Xi-V も聞こえていた、と報告している。 ドイツの UWE-1 CubeSat
チームは、サブシステムの状態を特性化し ミッションをいかに続行するかを
決定するために、至急 ビーコンデータを必要をしている。UWE-1 は 437.505
MHz, 1200 baud AFSK で、毎分1つのビーコンを送信している。 E-メールは
UWE-1 CubeSat チームへ。


(原文) ARRL Amateur Radio News

SSETI Express team "hopeful" as troubleshooting continues (Nov 1, 2005)
-- Ground controllers are continuing efforts to get the Student Space
Exploration and Technology Initiative (SSETI) Express satellite back in
working order. The spacecraft, sent aloft from Russia October 27, went
silent after about five orbits. Telemetry has indicated power problems.
"Due to a failure in the electrical power system on board the spacecraft
is inoperable and mission control is on standby," said SSETI Express
Project Manager Neil Melville. "There is a small but significant
possibility of recovery, the likelihood of which is being ascertained by
ongoing testing." ESA and the SSETI Association are asking radio
amateurs around the world to continue to check for signals on 437.250
MHz at the appropriate pass times. These signals may be short bursts of
9k6 data every 18 secs or bursts of pulse telemetry every 30 secs.
E-mail details to SSETI Express Mission Control, which is posting a
daily report of the launch campaign on its Web site. Melville said the
team remains "hopeful and vigilant." The SERACC telemetry software and
some audio files of 9k6 signals are available on the ESA SSETI Express
Web page. The AMSAT-UK and AMSAT-NA Web sites have additional
information. More details are on the SSETI Express Web site. AMSAT-NA
reports that, in addition to successful communication with SSETI Express
in the hours after its launch, two of its CubeSat passengers--UWE-1 and
Xi-V--also have been heard from. The UWE-1 CubeSat team in Germany
urgently needs beacon data in order to characterize subsystem status and
decide how to continue the mission. UWE-1 is sending one beacon per
minute on 437.505 MHz, 1200 baud AFSK.
E-mail data to the UWE-1 CubeSat team. 


Cf.
http://sseti.gte.tuwien.ac.at/WSW4/
http://www.esa.int/esaED/SEMARJ7X9DE_index_0.html
http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/sat_summary/SSETI.php
http://www.uk.amsat.org/
http://amend.gmxhome.de


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