● (No.456) SSETI Express 打ち上げ成功 (2005年10月27日) ------------------------------------------------------ 本日(10/27) 06:52 UTC (日本時間 15時52分)、予定どおり SSETI が打ち上げに 成功した模様です。 すでにオーストリアの某局により、SSETI からの信号を受信 したという報告がされています。 > kpc9612: fm SSETI1 to UI ctl UI pid=F0(Text) len 63 > 0000 *.8www.sseti.net * SSETI-Express........) > ........%Gi??.%@8.%Gi??.%@..F..i.`C > kpc9612: fm SSETI1 to UI ctl UI pid=F0(Text) len 63 > 0000 *.8www.sseti.net * SSETI-Express..|..3..) > .....%Gi??i??.%@O.|.%Gi??.%@...q..{.`C 自局においても、日本時間 21時10分〜21時19分にかけ、SSETI からの信号を受信 しました。(下記) 18秒毎にバーストビーコンを発信していました。 JE9PEL/1 脇田 received: SSETI Oct 27, 2005 12:10-12:19 UTC 21:10-21:19 JST 437.250 MHz 9600 bps FSK 7 max elevation SSETI1>UI [10/27/05 21:14:50] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:15:26] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:15:44] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:16:20] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:16:38] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:17:14] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:17:32] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:18:08] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI1>UI [10/27/05 21:18:26] <UI>:*_www.sseti.net * SSETI-Express..... SSETI 初期軌道要素 1 288XXU 0503XC 05300.28641000 -.00000001 00000-0 10000-4 0 16 2 288XX 98.1900 197.1500 0001920 0.0000 50.5000 14.60850000 00017 衛星 開発国 ダウンリンク モード コールサイン ------------------------------------------------------------------ SSETI EU 437.250 9600 FSK AX.25 SSETI1 2401.835 38K4 FSK AX.25 or U/S FM Voice XI-V Japan 437.465 CW TLM 437.345 1200 AFSK AX.25 JQ1YGW UWE-1 Germany 437.505 1200 AFSK AX.25 DP0UWE NCUBE-2 Norway 437.305 9600 FSK AX.25 LA1CUB 2407.250 9600 FSK AX.25 LA1CUB 参照 http://www.asahi-net.or.jp/~ei7m-wkt/numbr451.htm 10月27日 06:52UTC (日本時間 15時52分) に打ち上げ成功した SSETI Express は その日の夜(UTC) まで、437.250MHz (9600 bps FSK) において テレメトリを送信 していましたが、本日(10/29)に至るまで、その送信がストップしています。 管制局によると、衛星の電源事情によるもので、明日(10/30)午前(UTC) のパスで Sバンドによるリカバリーを試みるそうです。 もしそれがうまくいかない場合は、 If it does not recover then it will be a sad end to wonderful mission. だそうですが、次のようにも広報しています。 It is NOT "end of mission"!. We are still working hard and hopeful. SSETI は、"OBJECT D" で追尾できるという情報が入ってきました。 軌道要素は現時点で、NORAD よりも Space_Track の方が最新です。 OBJECT D 1 28893U 05043D 05301.71605503 .00000433 00000-0 10000-3 0 128 2 28893 098.1760 198.4054 0015681 166.4860 193.6316 14.59904812 211 http://www.space-track.org/perl/login.pl http://www.celestrak.com/NORAD/elements/ [訂正] Sat. Beacon Mode Callsign -------------------------------------- SSETI 437.250 9600bd FSK SSETI1 SSETI 2401.835 38K4 FSK XI-V 437.465 1200bd CW XI-V 437.345 1200bd AFSK JQ1YGW UWE-1 437.505 1200bd AFSK DP0UWE NCUBE2 437.305 9600bd FSK LA1CUB NCUBE2 2407.250 9600bd FSK LA1CUB RS-25 435.325 CW http://www.asahi-net.or.jp/~ei7m-wkt/satslisj.htm OBJECT に関して、10月31日現在 次のように思えます。 OBJECT A = RS-25 (Mozhayets-5) OBJECT D = SSETI OBJECT E = UWE-1 OBJECT F = XI-V または、 OBJECT A = RS-25 (Mozhayets-5) OBJECT C = UWE-1 OBJECT E = SSETI OBJECT F = XI-V SSETI に同乗していたアマチュア衛星に、もう一つドイツの衛星があるという 未広報の情報が入ってきました。 RS-25 (Mozhayets-5) の外部にあるペイロードアダプターに、RUBIN-5 が固定 されていて、さらにその中にアマチュア衛星SAFIR-S が含まれている、という ことです。 このペイロードは 今週一杯(2005, 10/31~)の運用予定で、2.4GHz 9k6 なので 受信可能だと思います。軌道要素は OBJECT A で大丈夫でしょう。 Sat. Beacon Mode Callsign SAFIR-S 2401.9 9600bd FSK AX.25 DP1AIS SAFIR-S 2401.9 FM Speech 15 sec DP1AIS bottom top JA0CQP 小松氏 wrote: Subject: SSET Express,危篤状態に Date: 2005年11月1日 3:26 みなさま、 10月27日に打ち上げられた SSETI Express が、危篤状態になった 旨がプロジェクトマネージャーから発表になりました。 詳しくは10月31日の amsat-bb, SSETI Express Power Problems の通りです。 ヘッドラインは… 衛星に搭載されている電源に問題が発生した為、衛星は動作不能に 陥りました。 このため管制センターは"待機状態"になっています。 衛星の機能回復に向けての努力は続けられていますが、望みは非常に 小さいと言わざるを得ない状態です。 ---- AO-40といい今回の衛星といい、電源周りの問題がクローズアップ されています。 《参考》 Subject: SSETI Express Power Problems From: GRAHAM SHIRVILLE Date: 2005, 10.31 23:55 Here is a report that has just been issued by the SSETI Express Project Manager. It gives the latest up-to-date situation regarding the satellite. 73 Graham++++++++++++++++++++++++++ The SSETI Express student microsatellite mission has been a remarkable success, achieving its two first mission objectives and a number of important milestones. Due to a failure in the electrical power system on board the spacecraft is inoperable and mission control is on "standby". There is a small but significant possibility of recovery, the likelihood of which is being ascertained by ongoing testing. The educational goals of the project continue to be met by the student teams who are still working hard to analyse and understand all available data, such that the lessons learned can be applied to future missions. Detailed statement: Despite the brevity of the initial mission a number of important milestones were achieved: 1) Objective 1 is fulfilled: Reaching the launch pad after progressing through the challenging and rigorous acceptance process is a major milestone demonstrating the capability and applicability of the SSETI Programme itself and all of the student teams involved. 2) Objective 2 is fulfilled: All evidence suggests that the three Cubesat passengers were successfully deployed into orbit by SSETI Express, and were hence able to begin their own independent missions. The Cubesats Xi-V and UWE-1 are alive and well, the status of NCube-2 has yet to be confirmed. 3) SSETI Express booted up in orbit and transmitted its first data back to earth precisely on schedule. This data was received and decoded by the primary groundstation and several others. This confirmed that SSETI Express survived its journey into space and was successfully separated from the launcher. 4) The primary groundstation established reliable two-way communication with SSETI Express. This was a remarkable achievement further demonstrating the capability of the SSETI Programme and all the students involved. 5) A significant amount of house-keeping data was downloaded from the spacecraft, allowing for a detailed analysis of the situation on board. This also involved the global network of radio amateurs, who have given us invaluable support and additional data during this mission. The problem: 6) In order to ensure the safety of the other spacecraft on the same launch vehicle, SSETI Express remained inactive and coasted for 65 minutes before deploying the three Cubesat passengers. 7) During this time all the energy gathered by the solar panels was to be dissipated within the spacecraft. Evidence strongly suggests that this dissipation system failed by fusing on, therefore not allowing any energy to charge the spacecraft batteries. 8) The battery charge steadily declined during the mission, causing the spacecraft to enter safe mode after approximately 6.5 hours, and eventually shutting it down altogether. The outlook: 9) Careful analysis of the data received, coupled with ground-based computer simulations and hardware tests, strongly support the proposed theory of a specific component failure in the excess power dissipation system. 10) Ground-based hardware tests confirm the possibility of a further failure mode of the specific component, which would allow the batteries to charge and the spacecraft to operate once again. 11) Testing is ongoing to ascertain the specific likelihood of (10), and to investigate other possible alternative explanations. 12) Given that the spacecraft is currently inoperable, the mission cannot continue as planned. It is therefore on indefinite "standby", pending the technical possibility of re-activation of the spacecraft, as in (10). 13) The team remain hopeful and vigilant. The primary groundstation and mission control centre are being configured for autonomous monitoring of the spacecraft, such that if it reactivates the team will be immediately alerted and ready to resume the mission. 14) The educational goals of the mission continue to be met daily as we try to analyse and understand the events since the launch. Neil Melville - Project Manager bottom top JE9PEL/1 脇田 訳: 先日 11月1日付けの ARRLアマチュア無線ニュースの翻訳をします。 http://www.arrl.org/ SSETI Express チーム トラブル解決に向け "期待" (Nov 1, 2005) 管制局は、SSETI (Student Space Exploration and Technology Initiative) Express 学生衛星の機能動作が元に戻るように努力を続けている。 10月27日 にロシアから宇宙に打ち上げられた衛星は、約5周回の後に機能停止した。 テレメトリは電力問題を示していた。"コンピュータ上の電源電力システムの 失敗のために衛星を運用できず、ミッション制御はスタンバイのままだ"、と SSETI Express プロジェクトマネージャーの Neil Melville 氏は述べた。 また、"試験を続けることによって確かめられる見込みは小さいが、復旧の可 能性には重要なこと" とも述べた。 ESA (European Space Agency, 欧州宇宙 機構) と SSETI協会は、世界中のアマチュア無線家に、適切なパスの時刻に 437.250 MHz で送信される信号の受信を試みてほしいと依頼している。 この 信号は、18秒毎の 9k6 データの短いバーストか、あるいは 30秒毎の パルス テレメトリのバーストである。 打ち上げキャンペーンのデイリーレポートを Web 上で投稿している E-メールには、SSETI Express Mission Control につ いて詳しく述べている。Melville 氏は、チームには "期待と危機" があると 述べた。SERACC テレメトリソフトウェアと 9k6信号のいくつかのオーディオ ファイルは、ESA SSETI Express の Webページ上で入手できる。AMSAT-UK と AMSAT-NA の Webサイトには、他の情報がある。 SSETI Express Webサイトに は、さらに詳しい情報がある。 さらに AMSAT-NA は、SSETI Express の打ち 上げ後、数時間は通信が成功していたこと、そして相乗り CubeSat の二つの UWE-1 と Xi-V も聞こえていた、と報告している。 ドイツの UWE-1 CubeSat チームは、サブシステムの状態を特性化し ミッションをいかに続行するかを 決定するために、至急 ビーコンデータを必要をしている。UWE-1 は 437.505 MHz, 1200 baud AFSK で、毎分1つのビーコンを送信している。 E-メールは UWE-1 CubeSat チームへ。 (原文) ARRL Amateur Radio News SSETI Express team "hopeful" as troubleshooting continues (Nov 1, 2005) -- Ground controllers are continuing efforts to get the Student Space Exploration and Technology Initiative (SSETI) Express satellite back in working order. The spacecraft, sent aloft from Russia October 27, went silent after about five orbits. Telemetry has indicated power problems. "Due to a failure in the electrical power system on board the spacecraft is inoperable and mission control is on standby," said SSETI Express Project Manager Neil Melville. "There is a small but significant possibility of recovery, the likelihood of which is being ascertained by ongoing testing." ESA and the SSETI Association are asking radio amateurs around the world to continue to check for signals on 437.250 MHz at the appropriate pass times. These signals may be short bursts of 9k6 data every 18 secs or bursts of pulse telemetry every 30 secs. E-mail details to SSETI Express Mission Control, which is posting a daily report of the launch campaign on its Web site. Melville said the team remains "hopeful and vigilant." The SERACC telemetry software and some audio files of 9k6 signals are available on the ESA SSETI Express Web page. The AMSAT-UK and AMSAT-NA Web sites have additional information. More details are on the SSETI Express Web site. AMSAT-NA reports that, in addition to successful communication with SSETI Express in the hours after its launch, two of its CubeSat passengers--UWE-1 and Xi-V--also have been heard from. The UWE-1 CubeSat team in Germany urgently needs beacon data in order to characterize subsystem status and decide how to continue the mission. UWE-1 is sending one beacon per minute on 437.505 MHz, 1200 baud AFSK. E-mail data to the UWE-1 CubeSat team. Cf. http://sseti.gte.tuwien.ac.at/WSW4/ http://www.esa.int/esaED/SEMARJ7X9DE_index_0.html http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/sat_summary/SSETI.php http://www.uk.amsat.org/ http://amend.gmxhome.de
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